2017 Torbjørn Kvasbø – Ekspressiv keramikk av Mats Linder

(Foto: Nasjonalmuseet / Larsen, Frode)

 

 

 

Keramiker Torbjørn Kvasbøs arbeider preges av en høyt utviklet kunstnerisk forståelse for keramikk som materiale. Han har høstet internasjonal anseelse for sine

Torbjørn Kvasbø. (Foto: Mats Linder)

ekspressive og ukonvensjonelle verker.

Torbjørn Kvasbø (f. 1953) studerte i perioden fra 1975 til 1978 ved Institutt for keramikk på Kunsthøgskolen i Bergen (KHiB). Instituttet var ved denne tiden preget av interne problemer, noe som i 1977 resulterte i at hele lærerstaben sluttet. Studentene fikk selvstyrerett og hadde mulighet til å bestemme hvem de ønsket som gjestelærere. I dette miljøet kom Kvasbø i direkte kontakt med utenlandske keramikere som arbeidet i en nyere keramisk tradisjon der bruksfunksjonen var underordnet det kunstneriske uttrykket.

Torbjørn Kvasbø. Krukke. Saltglasert steingods. Ca. 1980-82. (Foto: Mats Linder)

Da Torbjørn Kvasbø sluttet ved KHiB bygget han en dieselfyrt keramikkovn hjemme i Venabygd i Gudbrandsdalen. I disse siste årene på slutten av 1970-tallet og første halvdel av 1980-tallet arbeidet han med gjenkjennelige former som urner, skåler og kanner. Stilistisk var disse beslektet med engelsk og japansk keramikk. 1984 reiste Kvasbø til Japan for å lære seg mer om japansk keramikk, og sommeren 1985 bygget han en anagama-ovn.

Torbjørn Kvasbø. Fat. Eget verksted. 1986/87. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)

Den ble laget i teglstein som en dråpeformet tunnel med et brennkammer på rundt 17 kvm. I 4-5 dager fyres ovnen med ved og varmes opp til mellom 1300 til 1350 grader. Under brenning er de rå steingodsarbeidene i åpen ild. I løpet av prosessen blir lufttilførselen redusert og røykgasser utvikles, noe som resulterer i ulike farger av overflaten. I tillegg bruker Kvasbø skjellsand, glasur, grillkull og sandblåsing for å oppnå ulike teksturer på keramikken.

Torbjørn Kvasbø. Kisteform. Vedfyrt steingods. 1989. (Foto: Nasjonalmuseet)

Fra annen halvdel av 1980-tallet kom bruksfunksjonen alt mer i skyggen av Kvasbøs utpregede abstrakte formspråk. Det rå leirmaterialet ble hardere fysisk behandlet og bruksformen deformert. En av teknikkene han tok i bruk i tiden rundt 1989 var å kjevle ut leire som ble plassert oppå en plate med skumgummi. Med tommelen presset han gjentatte ganger tett i tett ned i leiren. Resultatet ble mønsterlignende halvklotformer på motsatt side. Typisk for arbeidene fram til på begynnelsen av 2000-tallet er overflaten som ligner størknet lava med sprekker og hulrom.

Torbjørn Kvasbø. «Bagdad Blues». Glasert steingods. 2013. (Foto: Nasjonalmuseet)

I anledning av et arbeidsopphold i 2003 ved European Ceramic Workcentre (EKWC) i Nederland fikk Kvasbø muligheten til å arbeide med keramikk i monumentalformat. Disse arbeidene markerte også en omdreining i Kvasbøs kunstnerskap. Flere av arbeidene var med fragmenterte og deformerte liggende menneskekropper sammensmeltet med sarkofaglignende former. Arbeidene ble brent i gassovn og glasert i kraftige farger som blått, oransje og grønt. Mange av verkene ble vist på Kvasbøs separatutstilling på Kunstindustrimuseet i Oslo (2005).

Torbjørn Kvasbø. «Vaseklase». Støpt uglasert porselen. 2010.
(Foto: Nasjonalmuseet / Larsen, Frode)

Under hele sin yrkesaktive kunstneriske karriere har Kvasbø utstilt over store deler av verden. Han har også vært professor i keramikk ved Högskolan for Design och Konsthantverk i Göteborg (1996-2000) og på Konstfack i Stockholm (2000-2008). Dessuten har han vært gjestelærer ved kunsthøgskolene i Bergen og Oslo, samt flere andre utenlandske kunsthøgskoler.

Torbjørn Kvasbø. Leirgods med hvit begitning og gul glasur. 2012-2013. (Foto: Nasjonalmuseet)

I 2008 ble Kvasbø Villeroy & Boch Gustavsbergs keramikkstipendiat. I forkant av stipendieutdelingen skrev bedriften i sin pressemelding: ”Torbjørn Kvasbø har även påverkat yrkesverksamma keramiker att ta plats på såväl den svenska som den internationella scenen. Utan honom hade sannolikt utvecklingen av svensk keramikk inte varit så dynamisk som den är i dag.”

Torbjørn Kvasbø. Installasjon. Fra utstillingen Transformator på Hydrogenfabrikken i Fredrikstad. 2014. (Foto: Mats Linder)

Torbjørn Kvasbø har også mottatt «Premio Faenza», førstepremie ved 51. Faenza International Ceramic art Competition (1999), Kunsthåndverkprisen (2012) og Grand Prize under Gyeonggi International Ceramic Biennale i Sør-Korea i 2017

Kilde: ©Mats Linder / matslinder.no